Šta zahteva elektronska trgovina pre kreiranja webshopa?

Elektronska trgovina

Elektronska trgovina je i pre pandemije koronavirusa beležila vrtoglavi rast kako na svetskom nivou, tako i u našoj zemlji. Taj period pandemije je ujedno predstavljao i prelomnu tačku za mnoge biznise. Neki biznisi su već ranije spoznali prednosti internet trgovine, a neki su tada procvetali i uhvatili pozitivan talas rasta.

Ukoliko i dalje ne verujete u pozitivne efekte online poslovanja, razmislite! Nakon online iskustva i mnogih neospornih prednosti webshop prodavnica poput širokog asortimana, mogućnosti kupovine 24/7, plaćanje karticama ili pouzećem i dostave robe na kućnu adresu, da li će se kupci zaista vratiti tradicionalnom načinu kupovine?

Neki će reći da, jer ona pruža nezamenljivo oslobađanje endorfina, seratonina, dopamina i slično pri kupovini. Međutim, daljim razvojem online tržišta, uskoro će i to biti omogućeno. Virtuelna realnost će vrlo brzo zameniti realni osećaj zadovoljstva shopping-a.

Međutim, pored brojnih prednosti, veoma je važno ispratiti šta sve elektronska trgovina zahteva za zakonito i ispravno sprovođenje. Ništa manje važna tema je i jednostavnost rada sa samom webshop platformom, pa još i ako je integrisana sa poslovnim softverom, razlozi za pokretanje iste se multipliciraju.

Da li elektronska trgovina zahteva Opšte uslove poslovanja?

Veoma je lako zapamtiti, jer ono što važi za klasičnu prodaju važi i za internet prodaju pa i Opšti uslovi poslovanja. Iako online kupac ne može fizički da prošeta kroz vašu prodavnicu, on mora imati ista prava i mogućnosti na online-u kao što i prodavac mora imati iste obaveze kao kod klasične prodaje.

Pored toga, elektronska trgovina nameće i dodatne obaveze trgovcima koji se bave online prodajom robe. Da bi ispunili svoje zakonske obaveze, dužni ste da istaknete sve neophodne podatke o svojoj e-prodavnici, proizvodima i načinu ostvarivanja prava kupaca. Stoga, sastavljanje detaljnih uslova poslovanja na osnovu kojih će svaki kupac moći da se informiše o svojim pravima, ali i obavezama prema vama, predstavlja jedan od prvih koraka pre oformljavanja webshopa.

Zašto su Uslovi korišćenja sajta važni za elektronsku trgovinu?

Pored Opštih uslova poslovanja svaki webshop je neophodno da ima i Uslove korišćenja sajta. Najčešća zabluda e-trgovaca je da uslove korišćenja sajta niko ni ne čita. Međutim, poslednjih godina, svest online kupaca se drastično podigla na viši nivo.

Uslovi korišćenja su važni za svaki webshop jer se radi o pravilima koja korisnici moraju da prihvate pre nego što počnu da koriste usluge webshopa. Ovi uslovi obično sadrže detaljne informacije o tome kako korisnici mogu da koriste webshop, kao i šta mogu očekivati u pogledu zaštite svojih podataka, uslova prodaje, prava intelektualne svojine i drugih važnih tema.

Osim što predstavljaju pravnu obavezu za korisnike, uslovi korišćenja pomažu webshopu da zaštiti svoje interese. Na primer, uslovi korišćenja mogu da definišu šta se smatra neprihvatljivim ponašanjem na sajtu, i kako webshop može da reaguje u takvim slučajevima. Takođe, uslovi korišćenja mogu da definišu ograničenja u vezi sa vlasništvom nad sadržajem koji se nalazi na sajtu, i kako korisnici mogu da koriste taj sadržaj.

Ukratko, uslovi korišćenja su važni za svaki webshop jer omogućavaju korisnicima da se informišu o tome kako mogu da koriste sajt, dok istovremeno pomažu webshopu da zaštiti svoje interese.

Politika privatnosti i politika kolačića na webshopu

Još nekoliko stvari na koje morate obratiti pažnju kod e-trgovine jesu Politika privatnosti odnosno Politika zaštite podataka o ličnosti i Politika kolačića. I ovo su postali obavezni elementi svakog webshopa.

Politika privatnosti i elektronska trgovina

Kako bi vaše online poslovanje bilo usklađeno sa Zakonom, počnite od kreiranja jasne i razumljive Politike privatnosti. Politika privatnosti predstavlja dokument koji objašnjava kako webshop prikuplja, obrađuje, skladišti i štiti lične podatke svojih korisnika. Ova politika je važna za svaki webshop jer korisnici moraju biti obavešteni o tome koje informacije se prikupljaju o njima i na koji način se te informacije koriste. U Politici privatnosti, webshop bi trebalo da opiše koje lične podatke prikuplja od svojih korisnika, kao što su ime, adresa, broj telefona, e-adresa i informacije o plaćanju. Takođe bi trebalo da objasni svrhu prikupljanja ovih podataka, na primer, kako bi se izvršila kupovina, obrađivali povraćaji, poslala obaveštenja o promocijama, itd.
U Politici privatnosti bi takođe trebalo da se opiše kako se korisnički podaci čuvaju i štite. Ovo uključuje mere koje webshop preduzima kako bi se sprečio neovlašćeni pristup, krađa ili zloupotreba podataka. Takođe bi trebalo da bude jasno kako korisnici mogu da pristupe svojim podacima i da li mogu da ih izbrišu.

U okviru elektronske trgovine svaki online shop bi trebao da prati lokalne zakone u vezi sa privatnošću podataka. Na primer, u Evropskoj uniji, Opšta uredba o zaštiti podataka (GDPR) uspostavlja standarde zaštite privatnosti podataka koje svaki webshop mora da sledi.

Politika kolačića i elektronska trgovina

Pored Politike privatnosti potrebno je da na transparentan način obavestite sve korisnike i o Politici kolačića. Politika kolačića (cookies) predstavlja dokument koji opisuje način na koji webshop prikuplja, koristi i skladišti podatke o korišćenju kolačića od strane korisnika sajta. Kolačići su mali tekstualni fajlovi koji se skladište na računaru ili mobilnom uređaju korisnika i omogućavaju webshopu da prati interakciju korisnika sa sajtom, prikaže personalizovane sadržaje i obezbedi bolje korisničko iskustvo.

U Politici kolačića, webshop bi trebalo da opiše vrste kolačića koje koristi, kao i svrhu za koju se koriste. Na primer, kolačići mogu da budu neophodni za funkcionisanje sajta, kao što su kolačići koji čuvaju informacije o korpi za kupovinu ili prijavljivanju korisnika na sajt. Takođe mogu da se koriste i kolačići za analitiku, oglašavanje i društvene mreže. U Politici kolačića bi trebalo da se objasni kako korisnik može da prihvati ili odbije korišćenje kolačića ili da promeni postavke kolačića.

Sigurnost u vezi sa elektronskim transakcijama u e-trgovini

Elektronska trgovina ili e-trgovina

Shodno da je plaćanje robe i usluga elektronskim putem u elektronskoj trgovini postao imperativ, bitna stvar o kojoj treba brinuti jeste sigurnost elektronskih transakcija. Pored korišćenja SSL sertifikata i kriptozaštite svaki online biznis mora se pozabaviti i nizom pravnih pitanja. Ukoliko i samo jedan podatak vašeg kupca „procuri”, možete biti na putu da izgubite poverenje potrošača koje ste gradili godinama. Čak i ukoliko dođe do ovakve situacije, lica čiji su podaci povređeni moraju biti obaveštena čime se ispunjava i obaveza po osnovu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Osim rizika da se izgube potrošači, u ovakvim situacijima mogu biti izrečene i kazne.

Kako bi se izbegle kazne i umanjila potencijalna šteta, važno je uvesti interne procedure kako u odnosu prema potrošačima, tako i u pogledu pitanja koja se tiču zaštite podataka o ličnosti.

Kako TopBusiness webshop pruža zdravu osnovu za rast u elektronskoj trgovini?

Kako bi postavili zdravu osnovu za elektronsku trgovinu, neophodan vam je svestran webshop koji može ispuniti zakonske uredbe koje se postavljaju pred vama u vidu različitih obaveza. Ujedno, webshop treba da ispuni sve vaše poslovne zamisli i da bude agilan.

TopBusiness webshop, kao što smo i ranije predstavljali, obezbeđuje multiplatformski dizajn koji radi na svim operativnim sistemima i koji je responsive odnosno prilagođen različitim veličinama ekrana. Osnovni dizajn webshopa se može prilagoditi različitim poslovnim potrebama, a isti sadrži sve potrebne reklamne elemente i tehnička podešavanja. TopBusiness webshop obuhvata i modul za administraciju webshopa. Jedna od njegovih mnogih prednosti koju je značajno istaći jeste da je integrisan sa TopBusiness ERP rešenjem. Time se dobija zaokružen sistem koji podržava sve poslovne aktivnosti bilo koje delatnosti. Ukoliko vas zanima više o ovome, saznajte više informacija na linku.

Pored mnogih pogodnosti koje elektronska trgovina pruža, bitno je naglasiti da pravni okvir elektronskog poslovanja postaje sve kompleksniji. Bez obzira što elektronska trgovina stalno raste, povećava se i broj učesnika u njoj, a time i broj zakona i propisa koji istu regulišu.
Uz uspostavljanje navedenih neophodnih dokumenata za elektronsku trgovinu i razumevanje svih propisa, lako se može stvoriti stabilan okvir za rast i razvoj online biznisa uz dobar webshop.

Najnovije

Izbor novog poslovnog softvera
Poslovni softver

Vodič za izbor novog poslovnog softvera

Zamena postojećeg poslovnog softvera ne mora biti bauk. Prelazak sa starog na novo poslovno rešenje zaista može biti jednostavno i čak cenovno pristupačnije nego što