Postoji mnogo načina da se pokrene i razvije biznis. Neke kompanije se fokusiraju na prodaju proizvoda i usluga drugim kompanijama (B2B), dok se druge fokusiraju na direktnu prodaju potrošačima (B2C). Neke kompanije rade i jedno i drugo.
Koje su to razlike između ova dva modela poslovanja, koje su to TopBusiness eCommerce mogućnosti i koji su aktuelni trendovi za 2023. godinu, saznajte nadalje.
Razlike između B2B i B2C modela poslovanja
Ciljana publika B2B i B2C
Jedna od primarnih razlika između B2B i B2C modela poslovanja je obim ciljane publike. B2C brendovi često nastoje da dosegnu široko definisanu grupu ljudi npr. ljubitelje sporta, mame koje se bave fitnesom, milenijalce koji se bave muzikom ili decu uopšte. B2C je stoga zaključujemo privlačniji širim masama sa različitim sklonostima, interesovanjima i navikama kupovine. Sa druge strane, B2B model se predstavlja užoj publici koja obično obuhvata ljude koji dele zajednički cilj, i stoga zahtevaju više prilagođene prodajne i marketinške strategije. Npr. B2B model može da cilja samo vlasnike knjigovodstvenih agencija. Prednost B2C modela je u tome što ima mnogo više publike gde će se uvek naći kupac.
Razlika među cenama kod B2B i B2C modela poslovanja
Sledeća razlika se vezuje za prosečnu prodajnu cenu proizvoda ili usluge koja se nudi. B2C model poslovanja obično teži da dosegne do stotine hiljada ljudi i da proda hiljade proizvoda da bi ostvario određeni prihod, jer su proizvodi nešto jednostavnijeg karaktera i niže cene. U B2B e-trgovini, uobičajeno je da brendovi imaju manje od nekoliko stotina kupaca, ali i dalje ostvaruju milione. Prosečna vrednost porudžbine je upravo jedan od razloga zašto B2B raste.
Razlika između procesa kupovine i mogućnostima plaćanja B2B i B2C modela poslovanja
Proces prodaje odnosno kupovine se takođe razlikuje kod ova dva modela kao i mogućnosti plaćanja. Najčešće, transakcije B2C e-trgovine imaju jednostavan proces kupovine koji rezultira kraćim ciklusom prodaje. Za B2B transakcije, proces kupovine podrazumeva skoro uvek više koraka i uključuje više komunikacije nego B2C jer je uključeno više donosilaca odluka. Ovo rezultira dužim ciklusom prodaje u celini. Takođe, kod B2B modela, plaćanja kreditnom karticom mogu biti relevantna, ali B2B porudžbine mogu biti prilično velike i zbog toga imaju i duge uslove plaćanja.
Sam pristup pri prodaji takođe pravi razliku, jer se pri prodaji krajnjim potrošačima, fokus uglavnom stavlja na benefite korišćenja samog proizvoda, dok se pri prodaji drugim kompanijama stavlja akcenat na mogućnost daljeg iskorišćenja proizvoda ili usluge, npr. ukoliko se prodaje softver pravnim licima, sagledava se pre svega njegov doprinos poslovanju.
B2B i B2C eCommerce platforma za poslovanje
Često se kompanije koje prodaju drugim kompanijama nađu zatočena sa zastarelim platformama, pošto su se tradicionalno oslanjale na faksove, telefonske pozive i Excel tabele za prodaju B2B kupcima. Danas kompanije mogu da iskoriste B2B platforme za e-trgovinu kako bi zadovoljile potrebe kupaca online. Ovakve platforme pomažu u stvaranju online iskustva koje podstiče prodaju i ispunjava potrebe, bez obzira gde se nalaze vaši kupci.
S druge strane, poslednjih godina, rast online prodaje od kompanije do potrošača stvorio je značajne izazove za tradicionalne kompanije koje su počele u značajno meri da gube trku u odnosu na online konkurente. Kao rezultat toga, mnoge male kompanije uspostavljaju sopstveno prisustvo online kako bi ostale konkurentne. Ovo je stvorilo mogućnosti za potrošače, koji sada mogu da uživaju u pogodnostima online naručivanja, a istovremeno štede na troškovima dostave, vremenu potrebnog za kupovinu, sagledavaju širi asortiman proizvoda itd.
Shodno navedenom, pravo je pitanje izbora adekvatnog, agilnog i modernog eCommerce rešenja za B2B i B2C poslovanje. Pogledajte nadalje šta vam TopBusiness eCommerce omogućava.
TopBusiness B2C eCommerce platforma za poslovanje
TopBusiness webshop za B2C poslovanje obezbeđuje multiplatformski dizajn koji radi na svim operativnim sistemima i koji je responsive odnosno prilagođen različitim veličinama ekrana, npr. mobilnim telefonima. Osnovni dizajn webshopa se može prilagoditi vašim potrebama, a isti sadrži sve potrebne reklamne elemente i tehnička podešavanja u vidu registracije .rs domena, SSL sertifikata, integracije mail servisa i slično. TopBusiness B2C webshop obuhvata i modul za administraciju webshopa u smislu importa podataka, opisa artikala, deklaracija, fotografija. Funkcionalnosti webshopa obuhvataju pretragu po artiklima, po kategorijama, po brendovima, po ceni, uz mogućnost upravljama registrovanim kupcima i što je najvažnije detaljno upravljanje pristiglim porudžbinama. Webshop je apsolutno SEO optimizovan, a o važnosti SEO optimizacije možete više pročitati ovde. Shodno da je plaćanje karticama jedan od must have zahteva i on je naravno omogućen, kao i mogućnost korišćenja mobilne aplikacije i različitih marketing alata koji mogu unaprediti vaše poslovanje poput Google Analytics-a, Google Tag Managera, društvenih mreža i drugo.
Celukupan B2C model poslovanja može biti zaokružen u slučaju integracije ovakvog webshopa sa ERP rešenjem.
TopBusiness B2B eCommerce platforma za poslovanje
TopBusiness webshop za B2B poslovanje obuhvata sve gore navedeno, ali i prikaz partnerskih B2B cena, zatim štampu cenovnika po partneru, dodatna opisna polja artikala (API), filtere po ospisnim poljima, obaveštenja o promeni stanja narudžbenice i mnogo drugih korisnih opcija. Po potrebi webshop može biti i višejezičan, može imati više nivoa adminsitracije, nuditi statističke preglede, prodajne akcije, različite filtere za sniženja i može nuditi i PDF priloge uz artikle. Savršen spoj i u ovom slučaju predstavlja integracija TopBusiness B2B webshopa sa TopBusiness ERP rešenjem gde se postiže savršena sinhronizacija i moderno i jednostavno online poslovanje.
Ukoliko vas zanimaju sve dostupne opcije u okviru TopBusiness webshop paketa za B2B i B2C poslovanje, shodno da je samo deo mogućnosti ovde naveden, posetite našu stranicu.
eCommerce trendovi za 2023. godinu
Ukoliko ste i vi deo eCommerce priče, od vitalnog je značaja da čujete izjavu Michael Keenan-a: “Pre dve godine, samo 17,8% prodaje ostvareno je putem internet kupovine. Očekuje se da će taj broj dostići 20,8% u 2023. godini, što predstavlja povećanje udela na tržištu e-trgovine za 2 procentna poena. Očekuje se da će se rast nastaviti i dostići 23% do 2025. godine, što znači povećanje od 5,2 procentna poena za samo pet godina.”
Shodno navedenom, znate da ste odabrali dobru biznis branšu, ali koje trendove je neophodno ispratiti za dalji rast i razvoj?
Platforme društvenih medija postaju sve važniji deo pejzaža e-trgovine jer ih potrošači koriste za otkrivanje, istraživanje, pa čak i kupovinu. Kompanije će morati da ugrade društvene mreže u svoje strategije e-trgovine kako bi dosegle i sarađivale sa potrošačima. Ovo važi kako za B2B, tako i za B2C modele poslovanja.
Dalje, proširivanje omni-channel mogućnosti će postati imperativ. Biti omni-channel fokusiran znači da kompanije moraju biti u mogućnosti da prodaju kupcima i komuniciraju sa istima preko više prodajnih i marketing kanala u bilo kom trenutku. Omni-channel predstavlja sledeći nivo razvoja i to je budućnost e-trgovine. Izgradnja omni-channel mogućnosti za e-trgovinu zahteva iznimno razumevanje potrošačke publike. Stvaranje besprekornog online iskustva je ono što često uzrokuje da se kupac vrati. Pročitajte više o ovome u našem blog članku.
Povećanje efikasnosti adresiranja podataka postaje takođe bitan trend 2023. jer pruža osnovu za mašinsko učenje. Personalizovanje kupčevog iskustva kupovine online je ključno za povećanje prodaje i jačanje uspeha e-trgovine. Mašinsko učenje se upravo koristi za poboljšanje korisničkog iskustva kroz poboljšanu pretragu, prilagođene preporuke i još mnogo toga. Međutim, malo ko zna da je za mašinsko učenje u e-trgovini uspeh veliki onoliko koliko su dobri podaci na kojima se uči.
Pratite trendove i iskoristite ih za rast i razvoj svog B2B ili B2C poslovanja, shodno da se udeo online trgovine na tržištu stalno povećavR