Evolucija kupovnih navika online potrošača

Evolucija kupovnih navika online potrošača

Kupovne navike online potrošača su se dramatično promenile u poslednjim godinama. Značajna promena je zabeležena posebno tokom pandemije COVID-19 koja je uticala na način na koji ljudi obavljaju svoje kupovine. Sve veći broj ljudi preferira udobnost i praktičnost online kupovine, što je rezultiralo širokim spektrom promena u njihovom ponašanju. U ovom blog članku istražićemo ključne karakteristike tih promena i trendove koji su oblikovali kupovne navike online potrošača.

Pozitivan trend rasta online kupovine i online potrošača

Bez sumnje, online kupovina je doživela neverovatan porast popularnosti. Ljudi više ne moraju provoditi sate u fizičkim prodavnicama već jednostavno otvore pretraživač ili mobilnu aplikaciju i imaju pristup širokom spektru proizvoda i usluga. Bilo da kupuju odeću, elektroniku, kućne aparate ili čak hranu, sve je dostupno na dohvat ruke kroz online prodavnice. Ovaj porast online kupovine podstaknut je značajno sve većom udobnošću i poverenjem potrošača u sigurnost transakcija putem interneta. Ukoliko se posmatra samo naša zemlja, prema sprovedenom istraživanju Republičkog zavoda za statistiku za 2022. godinu, čak 47,8% korisnika interneta u Srbiji obavilo je online kupovinu u toku posmatrane godine, a prisutan je trend rasta iz godine u godinu. Pozitivan trend rasta ne treba da bude iznenađujuć shodno da online povezanost obuhvata ceo svet i kupovina na mreži postaje sve praktičnija kao što je već prethodno napomenuto.

Mobilna online kupovina i online potrošači

Uz sve veću popularnost pametnih telefona i tableta, mobilna kupovina je postala nezaobilazan deo života modernih online potrošača. Mobilne aplikacije i optimizovani webshop-ovi za mobilne telefone pružaju korisnicima intuitivan i brz način pregledanja proizvoda, upoređivanja cena i obavljanja kupovine. Online potrošači sada mogu kupovati bilo kada i bilo gde, što je unapredilo način na koji percipiraju trgovinu. Prema istraživanjima, čak 91% online potrošača širom sveta svoju kupovinu obavlja preko mobilnog telefona. Tako da ukoliko vaš web shop do sad slučajno nije bio prilagođen za mobilne telefone, ova statistika treba da vas ohrabri da prionete na posao.

Online potrošači kao informisani kupci

Pre nego što donesu odluku o kupovini, online potrošači danas provode vreme pregledavajući i istražujući proizvode koje žele kupiti.

Zašto?

Uz pomoć recenzija drugih korisnika, detaljnih karakteristika proizvoda dostupnih na webshopu, online potrošači upoređuju cene i traže najbolje moguće ponude. Online trgovci su prepoznali tu potrebu i pružaju bogate informacije o proizvodima kako bi potrošačima omogućili donošenje odluke zasnovane na informacijama. Otuda dolazi do važnosti postojanja adekvatnih fotografija na webshop-ovima, postojanja opisa artikala i po mogućnošću čak i specifikacija proizvoda. Sve to doprinosi korisničkom iskustvu i povećanju online prodaje.

Da li i vaš webshop ima ove mogućnosti?

Ukoliko vas zanima šta je sve u osnovi potrebno za pokretanje elektronske trgovine, pročitajte ovde, a ukoliko vas zanima dobar i moderan webshop koji će zadovoljiti današnje “razmažene” online potrošače, informišite se ovde.

Ponašanje online potrošača, personalizacija i preporuke proizvoda

Tehnologija personalizacije igra sve veću ulogu u online kupovini. Trgovci koriste podatke o potrošačima kako bi im pružili personalizovane preporuke proizvoda, koje se temelje na prethodnim kupovinama, pretraživanjima ili interesima. Ova personalizacija pruža potrošačima jedinstveno iskustvo, čime se olakšava pronalazak proizvoda koji su im najrelevantniji. Osim toga, algoritmi za preporuke takođe pomažu potrošačima u otkrivanju novih proizvoda ili marki koje bi im mogle biti zanimljive.

online potrošač

Društvene mreže poput Facebook-a, Instagram-a, Tik-Tok-a i drugih takođe značajno utiču na online potrošače. Prema istraživanjima, čak 40% online potrošača obavi online kupovinu zbog uticaja društvenih mreža na njih. Pored toga, veliku ulogu počinju da zauzimaju i influenseri koji svojim preporukama podstiču e-commerce.

Kako bi dobili uspešnu bitku sa modernim online potrošačima, veoma je važno pratiti i njihovo ponašanje na webshopu. Webshop mora zadovoljiti neke osnovne standarde modernog doba, poput brzine, jednostavnog procesa kupovine, mogućnosti plaćanja karticama, lake pretrage i navigacije na webshopu, međutim mora se analizirati i način ponašanja online potrošača. Opet prema istraživanjima Forbs-a, čak 48% online potrošača širom sveta, najčešće otpadne sa koraka korpe zbog dodatnih troškova poput troškova isporuke, dodatnih poreza i slično. Iz ovog razloga treba pomno pratiti ponašanje potrošača na webshopu i testirati šta je ono što će dovesti do veće prodaje. Za ovo je naravno neophodno imati dobru osnovu za rad i praćenje, ali polazimo od pretpostavke da u današnje doba digitalizacije, svaki webshop ovo mora da zadovolji. Takođe, ne zaboravimo omni-channel pristup koji podrazumeva kreiranje digitalnog ekosistema koji će lako pratiti online potrošače i zadovoljiti njihove potrebe kroz različite kanale interakcije.

Budući da se tehnologija nastavlja razvijati, očekujemo dalji razvoj i prilagođavanje online kupovine kako bi se zadovoljile potrebe modernih potrošača. Budite u toku sa vremenom i digitalizujte svoje poslovanje u skladu sa potrebama na tržištu.

 

Najnovije

Izbor novog poslovnog softvera
Poslovni softver

Vodič za izbor novog poslovnog softvera

Zamena postojećeg poslovnog softvera ne mora biti bauk. Prelazak sa starog na novo poslovno rešenje zaista može biti jednostavno i čak cenovno pristupačnije nego što